Změny v elektronické evidenci tržeb od 1.3.2018
Od prvního března nebudou muset obchodníci vydávat účtenku EET při platbě kartou a doklad o zaplacení nebude muset obsahovat DIČ. EET se nebude vztahovat na platby jak prostřednictvím platebních terminálů, tak on-line platby přes internet.
Obchodníci s platebními terminály mohou i nadále odesílat účtenky za platby kartou elektronickou cestou na servery finanční správy, pokud nechtějí měnit nastavení systémů evidence tržeb na svých zařízeních. Nicméně poskytovatelé pokladen a softwaru pro odesílání účtenek shodně uvádějí, že jsou na změny nařízené Ústavním soudem připraveni a zákazníci je obdrží zdarma.
Někteří obchodníci, zejména e-shopy, kteří doposud přijímali platby pouze kartou nebo přes internet, se tak mohou zbavit povinnosti odesílat elektronické účtenky úplně.
Konec evidence obchodník nemusí hlásit finančnímu úřadu, musí však nastavit změnu údajů o provozovně v aplikaci EET na Daňovém portálu. V opačném případě by mu hrozilo přerušení činnosti, nebo dokonce zrušení provozovny finančním úřadem.
Obchodník může svůj přístup do aplikace finanční správy Elektronická evidence tržeb zrušit, ale tím ztratí možnost nahlížet na data, která doposud zasílal.
Změny, které se týkají plateb kartou a uvádění DIČ, přikázal Ústavní soud spolu s dalšími v prosinci loňského roku. Nález soudu říká, že platba kartou není hotovostní transakce, uvádění DIČ, které je u fyzických osob tvořené rodným číslem podnikatele, je zase podle soudu zásahem do jeho práv. Pokud to obchodníkovi nevadí, tak může na účtenkách EET uvádět DIČ i nadále.
Kromě toho soud odložil také třetí a čtvrtou vlnu EET, které měly odstartovat letos v březnu a červenci.